Ända sedan farorna med att röka uppdagades har olika kampanjer tidvis bedrivits från diverse intressegrupper och organisationer som vill motivera (eller skrämma) människor till att sluta röka. Kampanjerna har varierat i taktik, men har alla gjort sitt för att minska antalet rökare.
Några av de smartaste kampanjerna är de som använder tobaksföretagens egen marknadsföring emot dem, genom att använda samma bildspråk och typsnitt, men med ett annat budskap. Som exempel kan nämnas Marlboros marknadsföring, som använder cowboys och vilda västern som dragplåster för sina cigaretter. En slogan som använts är till exempel ”Welcome to Marlboro Country”, med silhuetterna från cowboys runt lägerelden och hästar i bakgrunden. I en antirökningskampanj använde man sig av samma text, men silhuetterna på bilden visade istället en kyrkogård. En annan kampanj i samma anda använder en bild med två cowboys som rider bredvid varandra och pratar i solnedgången, med texten ”Bob, I’ve got cancer” i förgrunden.
Andra som tjänar på att skrämma människor att sluta röka är de företag som skapar nikotinersättningsprodukter, som tuggummin, plåster och munsprayer. En smart reklamkampanj som bedrevs av ett av dessa företag gick ut på att skrämma rökare med det faktum att man åldras i förtid av att röka. Bilden visar en tant som ser ut att vara i 80-årsåldern, som tänder en cigarett på ljusen på sin födelsedagstårta – som föreställer siffran ”42”.
Om du själv vill påminna om farorna med att röka kan ett smart knep vara att trycka ditt budskap på reflexvästar, som du kan dela ut i samband med olika evenemang eller konferenser. Eftersom reflexvästar förknippas med säkerhet, kommer också budskapet om att sluta röka att associeras till något säkert och viktigt. Du kan enkelt beställa en reflexväst med tryck på Medtryck.com, och förhoppningsvis bidra till att det finns allt färre rökare i världen.